
Razvijanje komunikacijskih vještina kod djece jasličke dobi
Dijete komuniciranjem izražava svoje emocije, misli i potrebe. Time se socijalizira, emocionalno razvija i istražuje svijet oko sebe. Način na koji dijete komunicira često odražava njegove intelektualne sposobnosti.
Uloga vrtića i odgajatelja u razvoju komunikacijskih vještina
Dijete u vrtiću pripada skupini koja na njega utječe na određeni način. Kao što dijete reagira na akcije odgajatelja, isto tako tumači ponašanja drugih članova skupine, tj. djece. Stoga je važno obratiti posebnu pažnju na kvalitetu interakcija, ne samo između odgajatelja i djeteta, već i među djecom. Također, ključna je kvaliteta materijalnih poticaja, jer im oni omogućuju slobodu kretanja u prostoru, odabir materijala i partnera za igru, što doprinosi cjelokupnom razvoju djeteta te jačanju njegovog samopouzdanja u donošenju vlastitih odluka.
Savjeti
• razgovarati s djetetom – davati jasne i razumljive poruke, biti strpljiv i čekati odgovor, ne prekidajući ga dok govori
• imenovati predmete i igračke koje koristimo ili za koje dijete pokazuje interes
• verbalizirati aktivnosti – objašnjavati što radimo dok nas dijete promatra
• čitati i prepričavati slikovnice s djetetom
• uz igre koristiti govor za objašnjenje i poticanje (popratiti igu govorom)
• pjevati pjesmice uz pratnju pokreta i gesti
Rani znakovi zastoja u razvoju govora
• vrlo malo izgovara zvukove i brblja u dobi od 12 mjeseci
• kasni s pojavom prve riječi
• do 2. godine ne posjeduje barem 50 riječi u ekspresivnom govoru
• do 2. godine ne razumije jednostavne verbalne upute
• ne pokazuje interes za priče i osamljuje se
Ukratko, razvoj komunikacijskih vještina kod djece jasličke dobi oslanja se na kontinuiranu interakciju s okolnim svijetom i pružanje podrške u usvajanju verbalnih i neverbalnih vještina kroz svakodnevne aktivnosti.