Zašto je važno čitati djeci?
Uvod
Mnoga istraživanja o razvoju djece pokazuju da djeca uče još prije rođenja. Kako bi djeca stekla znanje, naglašava se važnost stimulirajućeg okruženja, koje se smatra “neophodnim uvjetom”. Istraživanja (Hutton i sur., 2017; Ceren Simsek, 2015; Arnold i sur., 1994, prema Matijević i Bernić, 2020) obično pokazuju da su zajednička čitanja izuzetno korisna za djecu. Prednosti zajedničkog čitanja uključuju obogaćeno jezično iskustvo, poticanje razvoja vještina slušanja, pravopisa, razumijevanja pročitanog, vokabulara te postavljanje temelja za razvoj pismenosti (Hagen, 2018, prema Matijević i Bernić, 2020). Također, ti trenutci predstavljaju vrijednu priliku za promicanje pozitivnog stava prema čitanju. Narodne priče i bajke pružaju nadu, hrabrost, pomažu u suočavanju s izazovima i potiču osobni razvoj (Perrow, 2013).
Pregled (nekih) prednosti čitanja djeci
1) Razvoj jezika i vokabulara
Čitanje djeci pomaže u razvijanju bogatog vokabulara, što je ključno za kasniji uspjeh u učenju i komunikaciji. Slušanje priča pomaže djeci da upijaju nove riječi, fraze i izraze.
2) Kognitivni razvoj
Čitanje potiče razmišljanje, maštu i kreativnost. Djeca zahvaljujući knjigama ili slikovnicama mogu razmišljati o različitim situacijama, likovima i svjetovima, što im pomaže u razvoju kritičkog mišljenja.
3) Emocionalni razvoj
Priče često obrađuju različite emocije, što može pomoći djeci da razumiju i imenuju svoja osjećanja. Kroz likove u knjigama ili slikovnicama mogu naučiti kako se nositi s (novim) izazovima i emocijama.
4) Povezanost s roditeljima
Zajedničko čitanje stvara snažnu emocionalnu povezanost između roditelja i djeteta. To je vrijeme za zajedničko druženje i pokazivanje pažnje.
5) Rutina i disciplina
Redovito čitanje može postati značajna večernja rutina, koja djeci daje osjećaj sigurnosti i stabilnosti. Također im pomaže u razvijanju discipline i koncentracije.
6) Samopouzdanje i motivacija za čitanje
Kroz čitanje djeca mogu razviti ljubav prema knjigama, što je temelj za kasnije samostalno čitanje i učenje. Čitanje priča može ih inspirirati da razvijaju svoju znatiželju, postavljaju pitanja i traže dublje razumijevanje svijeta oko sebe.
Preporuka – Knjiga u krugu obitelji
Sat obiteljskog čitanja odličan je način za poticanje zajedničkog vremena obitelji, razvoj jezika, mašte i emocionalnih vještina djece. Ova aktivnost uključuje odabir knjige ili slikovnice koja odgovara dobi i interesima djeteta, stvaranje ugodnog kutka za čitanje, te čitanje naglas uz aktivno sudjelovanje svih članova obitelji. Nakon čitanja, razgovor o knjizi (slikovnici) pomaže djeci da razumiju sadržaj i pouku pročitanog djela. Sat čitanja također jača obiteljske veze, potiče ljubav prema čitanju i stvara vrijedne uspomene kroz kvalitetno provedeno vrijeme zajedno. U dogovoru s djetetom možete odrediti termin sata obiteljskog čitanja na tjednoj ili dnevnoj bazi.
„Što više čitaš, to ćeš više toga znati. Što više učiš, to ćeš više mjesta posjetiti.“ – Dr. Seuss
Katarina Mikulić, stručna suradnica pedagoginja
Literatura
Matijević, K. i Bernić, R. (2020). Postoji li veza između čitanja djeci i uključenosti djeteta u aktivnosti čitanja?. Croatian Journal of Education, 22 (Sp.Ed.3), 37-49. https://doi.org/10.15516/cje.v22i0.3908
Perrow, S. (2013). Iscjeljujuće priče II: 101 terapeutska priča za djecu. Ostvarenje.