
Izloženost djece elektroničkim medijima
Da ili ne? I na koji način? Što je to što kod upotrebe elektroničkih medija može naštetiti mom djetetu, a što i u kojoj situaciji može doprinijeti. Nalazimo se u razdoblju kada tehnika i elektronika rapidno napreduje i gotovo svakodnevno se pojavljuju novi elektronički mediji koje ponekad jednostavno ne možemo izbjeći. Svjeni činjenice da se današnje djetitnjstvo uvelike razlikuje od onoga prije nekoliko godina ili desetljeća trebamo pronaći način kako se oduprijeti i pronaći balans za sretno i zdravo odrastanje i razvoj djeteta. Nekadašnje lutke, drvene igračke, lopte nerijetko zamijenjuju tableti i mobiteli.
Djeca se danas odlično služe tipkama na daljinskom upravljaču, tipkovnici na laptopu te spretno prolaze prstićima po ekranu osjetljivom na dodir. Dijete je nemoguće u potpunosti zaštiti od izlaganja elektroničkim medijima jer su oni dio naše svakodnevnice. No, koliko elektronički mediji mogu koristiti, toliko mogu i štetiti razvoju djeteta. Upravo zato savjetujemo da korištenje el.medija treba biti pod određenim pravilima, vremenskim ograničenjima te je svakako potrebno paziti na izbor sadržaja kojima se dijete izlaže.
Djeca još nepotpuno razumiju svijet i ne shvaćaju sve sadržaje kojima su izloženi. Pravilno i odmjereno izlaganje sadržajima koja su prilagođena dječjoj dobi i razvojnim mogućnostima djeci mogu koristiti u vidu kognitivnog razvoja, proširenja vokabulara, bogaćenja igre likovima i scenama s ekrana. No, s druge strane izlaganje neprimjerenim sadržajima i bez vremenskog ograničenja dovodi do brojnih posljedica kao što su: skraćivanja vremena za igru s vršnjacima, izostanak stjecanja iskustva iz stvarnih situacija, sporiji razvoj, pretilost, poremećaj spavanja ili drugi psihički poremećaji, ovisnost, agresivnost, pomanjkanje koncentracije i pažnje te nezainteresiranosti za stvarni život jer im je on u odnosu na vizualne stimulacije od strane medija prespor i nezanimljiv.
Svjetska zdravstvena organizacija i Američka pedijatrijska akademija navodi kako djeca do dvije godine ne bi trebala uopće biti izložena tehnologiji, djeca od 3 do 5 godina moraju imati ograničenja na jedan sat dnevno, a djeca od 6 do 18 godina na dva sata dnevno. Korištenje elektroničkih medija možemo koristiti kao povlasticu, nakon što je dijete određeno vrijeme provelo u igri s vršnjacima, na otvorenom, u fizičkoj aktivnosti, odmoru, spavanju i sl.
Također, prisjetimo se kako razna istraživanja pokazuju da se djeca kojoj se čita i priča od najranije dobi brže razvijaju, više se zanimaju za okolinu, brže uče, bolje se snalaze u komunikaciji s drugima, razvijaju pamćenje, mišljenje i logičko zaključivanje…Stoga ukoliko dio vremena koji dijete provodi za elektroničkim medijima zamijenimo zajedničkim čitanjem slikovnice učinili smo naizgled malenu stvar, ali važnu za naše dijete.
Diana Matusina, mag.paed.